small tortoise!

As salam...

Semalam pergi beraya rumah lecturer muzik.  Pergi makan-makan jer.  Kalau dapat gambar dari kawan-kawan nanti, nanti aku buat cerita pergi beraya tu eh sebab sekarang aku nak cerita pasal small tortoise!  Tahukah kawan-kawan apa itu small tortoise? err..soalan macam ni pun buleh ;p

small tortoise mesti lah kura-kura kecik! haha..
ololo..tomeinyerr.


Okey, sambung cerita balik.  Kat rumah pensyarah tu die bela dua ekor small tortoise ni, opkos la jantan dan betina.  Bila anak pensyarah tu keluarkan kura-kura tu cepat-cepat aku ambik nak pegang jugak.  Bila aku pegang then rasa kaki-kaki kura-kura gerak di atas tapak tanganku ini aku terus rasa....dah jatuh sayang pada natang ni!!!  Please..nak jugak. nak jugak =.="


Actually, aku sangat takut untuk bela binatang sebab aku takut aku cuai dan akan mengakibatkan aku kehilangan binatang tu.  Aku tak nak, mesti aku akan sedih giler nanti.  Tapi, bila pegang kura-kura kecil ni..keinginan aku benar-benar kuat untuk memilikinya hingga aku sanggup berazam sekiranya aku dapat binatang ni, aku akan bela binatang ni sebaik mungkin, ya sebaik mungkin!


Oleh itu, sebagai persediaan awal aku nak tanya dulu kepada sesiapa memiliki ataupun ada pengalaman menjaga kura-kura kecil ni.  Okey, kita mulakan sekarang..anyone? leh tinggalkan respon di ruangan komen eh ;)  Rasenya one of my classmate pun ada jugak yang bela benda ni, nanti nak pergi tanya die la.  Itu persediaan awal dan langkah seterusnya ialah membeli natang ni.  Ada masa nanti nak pergi cari.


p/s : Siyes, aku nak sangat-sangat.  Tak pernah rasa semangat camni.

12 comments:

gedek! said...

macam pegang kueh raya la pulak...!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

siyes comel giler...bela la emiey.

Nazifa said...

Bulan penah bela emy..sepasang.sampai la besar tapak tangan.pastu yg betina mati..xtaw nape..2bulan pastu jantan pn mati sbb kurang mkn.dia rindu betina kot :(
senang je bela.tukar air setiap hari.mkn 2x sehari :)

Citarasa Rinduan said...

jom...
kita sama2 bela..
hehehehhe

mmg comel..
agak2 mahal tak harga dan kos nak pelihara?

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

penah bela gak... rasa dah nak dekat setahun camtu.. pastu kura2 moon mati.. sbb 3 hari moon xbalik rumah... suruh family tolong jagakan..sbb moon duk jaga nenek kat hspital.. kura2 tu merajuk.. xmoh mkn lgsung.. huuuuuu~sedih je masa tu

Anonymous said...

bela mmg best tp than la bau tinja dia nnt.slalu kna tkar air sbb air dia akn bsuk bila smpan 2 hri or lebih

Cikgu Fikri said...

kak..
sorry sebab lama tak jengah blog akak..
fiq tak lupa lah... :)

ummiarissa said...

bagi makan seminggu sekali kenyang kot...bagi sayur kangkung seringgit seikat tu...he he he sori akak tak tahu lah cara2 jaga haiwan ni....

merahitujambu said...

ala2..comelnyaa...umah sy ada hamster dgn sugar glider jee

nazirulhazwan~ said...

buat pe bele mende ni?bukan boleh buat pelok pon:P

ezan said...

kita ada bela 2 ekor, dulu time belik kecik gila! sekarang dah besar, hehe

jaga kura2 nie sgtlah senang gila2, hanya perlu tukar air kerap then bagi makanan. kita selalu bagi makanan yg jenis tablet, lagi pun kos nak bela binatang nie sangat murah :)

Cikya said...

Macam Minho..
air kena rajin tukar, sehari kalau rajin 2x, tapi sehari sekali dah OK..
comel tapi malas..
camno.. :D