Memori puasa masa kecik-kecik

As salam...

Selamat berpuasa semua!! Aku dah makin liat mengupdate blog, ampun yer.  Tapi aku berterima kasih sangat kepada yang sudi follow blog ni yang hentahape-hape ni, dah la tak berupdate lama =.="


Di petang yang indah sambil memanjakan perut dengan ungkapan 'sabar, sabar' :) Tiba-tiba aku terkenangkan memori berpuasa waktu kecil-kecil dulu *muzik merdu kesayuan mengiringi, ceeewaaah =.=' Aku dah mula puasa waktu umur 5tahun dan time tu aku dah pergi tadika.  Kenapa aku rajin puasa waktu tu? mungkinkah dijanjikan singgit sehari puasa ataupun baju raya patlima pasang?  takpun, aku tak dijanjikan semua tu.  Aku suka puasa sebab bila aku puasa, hari-hari abah akan bawa aku round-round kampung, beli kuih-muih...air sedap-sedap untuk berbuka.  Dan yang special, abah akan tanya "angah nak air ape berbuka petang ni?" tiap-tiap petang ma akan tanya "angah nak kuih ape berbuka petang ni?ma nak buat ni" ehehe, aku yang buat keputusan.


Pernah sehari aku tinggal puasa.  Sebabnya, ma yang teman aku pergi sekolah kesiankan aku yang main sorang-sorang sedangkan kawan-kawan lain sedang makan.   Ma pulak cakap, tak pela, puasa separuh hari je hari ni.  Okey la, aku pun pergi makan.  Bila balik rumah, ma kena marah (lebih kepada teguran la) kat abah sebab ajar aku pasal puasa separuh hari. huhu.  Yela, abah tak nak aku belajar pasal puasa separuh hari ni, nanti diamalkan selalu pulak.


Betul la kan, mana ada puasa separuh hari lepas tu ganti puasa separuh hari.  Ada ke macam tu, maksud puasa itu sendiri menahan diri dari makan dan minum dari terbit fajar hingga terbenam matahari.  Yang aku tahu, puasa separuh hari ni dibolehkan kepada mualaf yang tak biasa berpuasa dan sedang belajar berpuasa.  Betulkan kalau aku salah yer :)

p/s : ma masak apa kat rumah petang ni? mesti banyak lauk kan? angah beli ikan bakar je, nak buat berbuka =.="
p/s : SELAMAT BERBUKA ;)
 

17 comments:

James Alexander said...

sejak kecil lagi, bg sy kalau x pose akan dapat 'hadiah' best...


mmg sakit belakang la jawabnye kalo tinggal puasa... hahaha...

Fyzal said...

puasa separuh hari consider la proses belajar puasa untuk kanak-kanak tp mmg tak bagus pun. elok ajar je puasa penuh terus.

cik hani said...

cik hani pose penuh masa drjh 3.. hikhik

Ema Razali said...

kite masa tadika dulu puasa separuh hari je hehe :3

shameel Iskandar said...

nostalgia puasa zaman kanak2 amat indah utk dikenang. Saya pun tak pasti sejak bila sy mula brpuasa tapi amat seronak berpuasa di kg zaman kanak2. skrg semua tu tinggal kenangan

JIJI YU said...

aku kalo parent aku tak makan..mmg ak pon tak makan jugak..kira pose jgk r cenggitu kan

padin said...

heheh aku darjah 3 baru puasa penuh, belajar puasa tak ingat le plak dari umo bape,

Aida Azryn said...

pergh. ikan bakar!!! 0.0

Titisan Hujan said...

xtau la bl mula pose

tp sllu jgk pose spruh hari...masa kcik dlu la

slmt bpose dear.rindu la.tiket blik dh beli lom?

Amirrah Zawani said...

yea lah zaman tadika dlu posa separuh hari je kot :)

Ezy Chiaki said...

bagos.. kecik2 dh pose..
saye dulu masok skolah rendah baru blajar pose..
ngehehe

caliph shuriken said...

sy dh x ingat bila kali pertama blajar berpuasa ni, huh...

aswadz said...

masa mula2 puasa dlu pun, mmg slalu puasa sekerat hari. thn ke-2 puasa, alhamdulillah, xde dah istilah puasa sekerat hari.

Ain Zulaikha said...

bila dah besar ni, rasa kelakar pulak, boleh pulak puasa separuh hari hehehhee

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

selamat berpuasa emiey..teringat kisah akak berpuasa kecik2 dulu..hik3

Encik Psychopath said...

Puasa penuh2 taw.

Woofer Storm said...

puasa separuh hari ni memng femes kalau budak2,termasuk sy time kecik2 dulu..hehee

*tertiba mood nak jadi budak kecil,ermmm