Bagai mencurah air ke daun keladi

As salam....

Kalau tidak dinasihatkan, keadaan jadi makin teruk.  Tambahan pula, aku lah satu-satunya tempat mengadu.  Kerana sayang juga, berbuih mulut ni cuba menasihatkan dia.  Ya, kerana sayang.  Tapi apakan daya, kalau setelah dinasihatkan tiada apa pun yang berlaku.  Bak kata peribahasa, bagai mencurah air ke daun keladi.




Memberikan nasihat (ajaran dan sebagainya) yang tidak dapat meresap ke dalam hati. sumber dari sini.


Apa korang buat, kalau dalam keadaan camni.  Urmm..aku nak diam je la dan berharap dia akan temui kebahagian dan segala keputusannya tidak akan memakan nasib dirinya nanti.  


p/s : nasib la, korang belajar peribahasa malam ni yer^^

8 comments:

tiha said...

hmmm kalau saya ,saya akan biarkan...sebab kita dah berusaha dia yang kena tetapkan diri sendiri...betul x...^__^

echah mashuri said...

susah gak tu sis.tp yg penting kite dah bagi pandangan or nasihat.dia nak trima ke x tu atas diri seseorang tu:)

--hunny-- said...

hurm biasalah tu..
manusia memang sukar untuk menerima teguran..
pada mereka apa yang mereka lakukan semuanya betul..

ASaDa RyutaRo said...

keladi memang tak masuk air kalau curah kat daun. kena curah di tanah tempat akar dia berpasak.

hope dia tak melampau lah yer..

caliph shuriken said...

klau ikut peribahasa ni keje yg sia2.. tapi better dh usaha nasihat drp xde langsung kn, huh...

latest en3: let the battle begin

AiDa AzRyN said...

payah la kalau orang jenis camtu. biarkan je la.

Puteri Iqa Izyan said...

kalau iqa, nasihat sekali x dgr jugak, lantak lah. dah besar, pandai fikir mana baik, mana buruk =)

Woofer Storm said...

nak menasihati diri orang lai pasti tak layak kerna diri sndiri pun terumbang ambing....