prektikum best!!

As-salam....

Yup3..prektikum sangat best.  Memang betul-betul best la.  Sesiapa yang tak tahu, 'prektikum' ni bukan perkataan akronim pun.  Prektikum ni sama je dengan praktikal..cume budak-budak IPG je gune prektikum.  Err..apa yang aku tahu macam tu la, kalau ade maksud tersirat sal prektikum ni aku akan bagitau okeyh.


Kenapa aku kata prektikum ni best?. Hahaha...simple je..sebab dapat pengalaman yang sangat berharga.  Eh, u all mesti pernah dengar sal 'experience is the best teacher'.  Guru cemerlang mana pun takkan dapat menandingi si 'pengalaman' ni.  Betol tak?


Selama seminggu di sekolah tu, macam-macam  perangai budak yang aku jumpa.  Tapi yang sangat bermakna adalah bila aku dapat tahu kelemahan diri aku.  Yap, kelemahan diri aku sebagai manusia yang akan bergelar guru.  Guru yang akan mendidik anak bangsa kelak.  Aku rasa bertuah dan gembira sangat sebab ada peluang camni untuk aku menyedari kelemahan diri dan berpeluang untuk memperbaiki diri.  


Kelemahan aku yang terbesar yang aku rasa setakat ini ialah aku sangat lemah tengok budak comel.  U all pun sama kan.  Geram je tengok budak comel, rasa nak cubit-cubit, cium pipi bagai kan.  Sekarang, aku kena belajar tahan godaan tengok budak comel.  Sebab ape tau, sebab mereka akan mula besar kepala, nak manja lebih-lebih sampai masa belajar pun nak merajuk, nak kite bagi perhatian kat dia je.  Mana boleh, 25orang sekaligus nak perhatian cikgu, mana la larat cikgu nih. =.='


Prektikum memang sangat penat sebab semua kerja kena buat perfect.  Rancangan Pengajaran kena buat ikut format betul-betul.  Bahan bantu mengajar kena siapkan.  Memang betul-betul jadi cikgu walaupun latihan je.  Walau apa pun, berfikiran positif akan membantu kita mengharungi semua tu dengan mudah je.  Sebab tu aku beranggapan, prektikum ni la masa untuk mengaut sebanyak mana pengalaman serta mewujudkan rasa minat yang mendalam pada bidang perguruan.  ecece..sedap lak aku berbahasa kali ni.  pheww~~

giles comel budak ni cenyum, terus teringat anak murid..err~



daa..
adioos!

13 comments:

ghost writer said...

aiii..nih kalau dah sampai geram-geram nih orang cakap macam nak suh cepat-cepat naik pelamin jer...haha.supaya bila ada anak sendiri leh lar geram lebih2 ye dak...he3

sape pon mesti geram tengok budak comel..cam tak puas tengok jer..(macam aku plak yang lebih geram..haha!)

naz said...

kalau anak murid macam tu punya comel. i rasa cikgu akan rajin ke sekolah dan rasa ingin berkahwin punya anak haha

sarah mohamad said...

saya tak boleh jadik cikgu, sebab saya mudah garang. hihi.

suriani sakura said...

comel suke tgk muke dia

Cik Ezy said...

naluri keibuan kot..
haha
cpt kawen ye cikgu.. ekeke

iDa said...

cikgu mira..cikgu mira. abang kita kim salam kt cikgu.....dia kata cikgu comel...hhehhehehe

Qaseh dalia adelia said...

wah dah lama tak jenguk sini .. sis dah jadi cikgu ye ..congrats sis ..

sizuka[Izzati] said...

prektikum seminggu je eh?ke pbs nih?ehhehe~tnye je sbb senior dkt mktb prektikum lama sikit:P

Wan Gerrard said...

cikgu2, ada soalan la..hmm terlupa lak :P

Cikgu Fikri said...

Kak, fIQ aritu PBS..
best sgt..
tp penat..
akak prektikum best..
mesti tak rasa penat kan?
huuhuuhhu :)

Encik Psychopath said...

cikgu, ade anak murid blogger tak ? nak follow.

emieysandra said...

huhu..prektikum lagi penat la fiq, kena mengajar..kalau PBS, kite buat pemerhatian jer..

uwaa..miss my blog nih.
>.<

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

jd cikgu mmg seronok...rindu kat emiey