juadah berbuka :: nasi ambang

Salam buat para pembaca..

Biasalah kalau berada di negeri orang, pasti banyak kelainan yang akan kita jumpai berbeza dari tempat sendiri. Kalau negeri Cik Siti Wan Kembang popular dengan nasi kerabu, Terengganu pula terkenal dengan nasi dagang.  Namun ternyata, perut aku tak boleh menerima nasi dagang dan lebih selesa dengan nasi kerabu yang berkuahkan budu.  ehehe, like budu..*peace!*

Sejak akhir-akhir ramai rakan-rakan aku sibuk memperkatakan mengenai nasi ambang atau dalam sebutan Jawa, nasi ambeng.  Aku yang suka mencuba pelbagai jenis masakan pun turut mencuba. Rasanya? Ok lah.. 

Nak tahu macam mana nasi ambang..
:
:
 

Nasi ambang ni merupakan menu masyarakat Jawa yang paling popular. Menu ini istimewa dengan hidangan lauk yang pelbagai seperti ayam goreng atau masak kicap, ikan kering, sambal goreng, mi atau bihun goreng, serunding kelapa dan tempe goreng.

p/s : Tadi tepon ma, tanya ma masak ape.  Ma jawab, 'roti jala je'. Nada suara ma memang memerli..je??.
Memang saje bikin jeles..huh!
http://www.cute-smiley.com



31 comments:

Aleeya said...

ni makanan feveret adik angkat akak hehhehe, sedappp ske sgt..tapi byk kan...bepeluh gak nak abeskan hehehe

mama zharfan said...

me pernah mkn nasi ni..sbb ex-housemate me org jawa :) sedap jer sbb byk lauk heheh

apik pehe said...

sedap ke makan byk lauk..
terliur ni

Nurul chumel said...

hari ni i baru pas makan nasi ambeng..oppss..sorry, i org jawa oke..tp x reti cakap jawa..hiks! :)

miszTERRA_SF_ said...

xpenah try g neh even kt bazar ramadhan shah alam neh byk jep
tp msti try gk 1 ari t.. nasi kerabu tetap da bez :)

♥-- emieysandra --♥ said...

Aleeya
:- ye k? tp emiey beli kt bazar sikit je, kuantiti nasi bese la..

♥-- emieysandra --♥ said...

mama zharfan
:- ha'a..nasi ni byk lauk, mmg sedap!

♥-- emieysandra --♥ said...

apik pehe
:- sedap2..mcm2 rase, try la..
~_^

♥-- emieysandra --♥ said...

Nurul chumel
:- sedap kn, owh..org jawa upenyer..

♥-- emieysandra --♥ said...

miszTerra
:- try la, kot2 kena ngan selera..
betOi tu, nasi kerabu tetap de bez!

sop said...

cam best jer.. boleh cuba nanti

sop said...

cam best jer.. boleh cuba nanti

♥-- emieysandra --♥ said...

try la sOp..ehehe

~_^

Aidi-Safuan said...

nasi ambang? ala, mekdi kan ada. =P

RastaMat said...

Hamboi..
Selera btol aku tgk gambar tu..
kat sini tak jumpe yang btol2 power punye nasi ambang..

Zura said...

ooo..cm tue ke rupenye...xpnah try pun...

Syahida said...

akak ada tengok dalam rancangan bazar ramadan bersama shamsul...nampak penuh je...dah buh nasi,mee goreng pun ada...rasanya sebungkus tu dah kenyang..mungkin boleh makan 2 orang..

♥-- emieysandra --♥ said...

Aidi-safuan
:- kite perut org kg je, makan berbuke cmne pun nak makan nasi jugak..~lalalaa

♥-- emieysandra --♥ said...

Rastamamat
:- yg betul2 power kt Jawa ler..ehehe

♥-- emieysandra --♥ said...

Zura
:- nanti try la..
~_^

♥-- emieysandra --♥ said...

Syahida
:- ha'a..nasi ni mmg banyak, tp emiey beli kat bazar..bese2 je, standard utk sorg mkn la..
~_^

HaNTwO said...

dah lame xmkn nasik ambang ni...

lily azliyana @ mama zara said...

inilah makanan fevret akak..mklumlah, mak org jawa so dr kecik dg biasa ngan nasi ambeng ni..klu gi kenduri2 org jawa lagi best. nasi ambeng ni hidang dlm dulang besar n kongsi makan utk 4-5 org..meriah rase..=)

Nur Hayaty said...

siannya dia,takpe2...nanti balik raya,makan puas k..hehe ^__^

twinkle twinkle said...

xpena rasa :)

AiDa AzRyN said...

xpernah mkn lg yg 2.. nmpk cam sedap.. hehe...

♥-- emieysandra --♥ said...

hantwO
:- dah lame xmkn? emiey ni baru je dpt rase nasi ambang ni..huhu

♥-- emieysandra --♥ said...

mama zara
:- bestnyer, nak jugak rase mkn dlm dulang cmtu..
~_^

♥-- emieysandra --♥ said...

Hayaty
:- okeyh!!

♥-- emieysandra --♥ said...

twinkle twinkle
:- try la rase..ehehe

♥-- emieysandra --♥ said...

Aida Azrynn
:- kalau kena dengan selera, memang sedap.
~_^