Tutorial : Menggabungkan gambar menggunakan paint.net

Salam buat para pembaca..


Hari ini, dengan sangat baiknya aku nak share satu ilmu yang baru aku pelajari iaitu mengedit gambar menggunakan program paint.net.  Ini merupakan salah satu tugasan bagi subjek EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN.
Jadi, tak salah untuk aku kongsikan dalam blOg ni kan.

First, buka program paint.net dan akan kelihatan seperti di bawah


kalau tak de toolbar seperti tools, color, history dan layers..
boleh klik windows kat bahagian atas tu dan klik pada masing-masing

sila klik dan tengok pada bulatan merah

tengOk di bahagian atas dan klik 'open' untuk memilih gambar dari dalam simpanan komputer, bila dah jumpe, double click pada gambar yang diinginkan

sila klik dan tengok pada bulatan merah
 Gambar pertama yang dipilih


untuk buat gambar kedua, klik 'open' dan ulang langkah di atas



ok, gambar ni aku nak crop dan gabungkan dalam gambar pertama.
Aku pilih 'lasso select' dalam ruangan tools dan mula mengikut bentuk gambar yang aku kehendaki.
kemudian, pergi kat atas dan  pilih bahagian image, di bawahnya ada 'crop to selection'






gambar akan jadi seperti di bawah


seterusnya, klik pada 'move selected pixels' dalam ruangan tools, kemudian cuba gerakkan gambar tersebut.
klik pula pada edit di bahagian atas, rujuk gambar yang dibulat merah..


pilih copy dan buka gambar yang pertama tadi
Sekali lagi klik pada edit, kemudian klik 'paste in to New Layer'




seterusnya, gambar yang baru dipindahkan tu boleh di'edit lagi dengan menggunakan 'effect' di bahagian atas.
sekarang, aku edit pulak gambar muka aku tu dan hasilnya..



kemudian edit tulisan dengan ambil huruf 'T', boleh tukar tulisan lain dan saiz macam guna word jugak yer.




ciap, inilah hasilnyer..
huhh..penat gak mengajar ni yer..




ok tak? agak-agak boleh dapat bape bintang ni..huhu


p/s : pohon ampun dan maaf kalau terdapat kesulitan ataupun yang tak bOleh ikut apa yang aku cuba sampaikan ni. Biasalah, setiap sesuatu itu pasti mempunyai kelemahan.






p/s : Selamat mengedit gambar dan mencabar kreativiti anda!!



11 comments:

chentamiera said...

wah..thanks 4 this tutorial..
dh lama miera carik..tp xder sape nk aja..thanks kamu.nnti miera try k

^_^

♥-- emieysandra --♥ said...

@ chentamiera
:- welcome, harap dapat membantu yer. gudluck! ;D

~MiKaPaRaDiSe~ said...

nape xdpt save jd jpg??

Cheun-nai aka Ain said...

kena download dulu ke program tu ??

♥ Nurulz Sabeeha ♥ said...

thumbs up untuk tutorial ini :)

♥ Nurulz Sabeeha ♥ said...

nak download kt mana ye..

visit mine :)

http://biggestbeeha.blogspot.com

emieysandra said...

boleh cari kat filehippo.

;)

emieysandra said...

link utk download paint.net

http://www.filehippo.com/download_paint.net/

:)

CntaSyg said...

salam..
sye dh try..dpt hehe^^
sye bru lg dlm blog nie..
sye dh follow blog awk..bez sgt2^^
http://cntasyg.blogspot.com/

MUXLIMO said...

kebetulan nak edit gambar di featured post blog baru saya ..thanks for the tuts, Sis.. ^_^

kangmas said...

salam kenal, siipp..